A-pressen kjøper Edda Media
A-pressen, med 56 lokalaviser og 46 nettaviser kjøper Edda Media med sine 36 lokalaviser og 23 nettaviser av det britiske medieselskapet Mecom. Totalprisen er ca 1,75 milliarder kroner. På en pressekonferanse i formiddag presenterte konsernsjef Thor Gjermund Eriksen hvilke tanker som ligger bak oppkjøpet noen av de strategiske tankene med tanke på fremtidig effekt av sammenslåingen.
Først publisert
I følge Eriksen vil ingen aviser bli nedlagt som følge av oppkjøpet, heller ikke i Skien, hvor Varden (Edda) og Telemarksavisa (A-pressen) er omtrent jevnstore konkurrenter. Derimot tar A-pressen sikte på å hente inn synergieffekter på områder som trykk, administrative tjenester og konsernledelse. Eriksen understreket at konsernet selvsagt vil respektere de ulike avisenes tradisjoner, grunnsyn og redaksjonelle uavhengighet.