Adressa vant momsstriden i Høyesterett
Avisa har nå vunnet frem i momsstriden mot Skatteetaten i tre rettsinstanser.
Først publisert
- Det viktigste for oss er at momsen beregnes av markedsprisen, sier administrerende direktør i Adresseavise, Tove Nedreberg til adressa.no.
Bakgrunnen for striden er at Adresseavisen, siden desember 2010, har tilbudt avisens papirabonnenter en ekstra e-avis for 519 kroner, som et tillegg til papirabonnementsprisen på 2.713 kroner. De som kun ville abonnere på e-avisen måtte ut med 1.934 kroner. Skatt Midt Norge har ment at de som abonnerte på både papiravis og e-avis var tilgodesett med en rabatt, og at denne måtte fordeles "forholdsmessig" mellom papir- og digitaldistribusjon. Det ville gitt en langt høyere momssats, i og med at papirdistribusjon er momsfri, mens det må betales moms på aviser som distribueres elektronisk.
Høsten 2012 vant Adresseavisen frem i Oslo tingrett, som i dommen ga avishuset medhold i retten til å selge digitalt tilleggsabonnement til papiravisabonnenter uten at nullmomsen på papiravisen påvirkes. Skatt Midt-Norge anket imidlertid dommen. Men Borgarting lagmannsrett stadfestet høsten 2013 avgjørelsen fra tingretten. Skatteetaten anket da til Høyesterett, som i dommen avsagt torsdag forkaster anken.
En av de fem dommerne i Høyesterett tok dissens, og stemte for at Skatt Midt-Norge frifinnes.
- Vi setter pris ut fra hva markedsverdien er, altså hva våre kunder er villige til å betale. Da er det prinsipielt viktig at vi vet at det er markedsverdien som er førende for beregning av merverdiavgiften. Dette handler dypest sett om vår mulighet til å prise riktig i markedet, sier Nedreberg til Adressa.
Høyesterett dømte også Skatt Midt-Norge til å betale Adresseavisens saksomkostninger på 150 000 kroner.