Til forsiden

Aktuelle debatter i fleng på høstmøtet

Er journalistikken til salgs? Hvor går grensen mellom sitering og "stjeling"? Hvor fri er kommentaren? Og hvordan kutte og være kreativ - samtidig? Alle de aktuelle debattenes tas på høstmøtet 3. og 4. november. Og 5080 Nyhetskanalen sørger for underholdningen. Sjekk hvem som er påmeldt her.

Først publisert

MELD DEG PÅ HER.

Sjekk hvem som er påmeldt her.

NRs høstmøte arrangeres på Scandic Oslo Airport Hotel på Gardermoen mandag 3. og tirsdag 4. november. Møteledere er Alexandra Beverfjord, reportasjeredaktør i NRK og Espen Stensrud, sjefredaktør i Autofil.

Etikk blir et hovedtema på høstmøtet. Det blir debatt om punkt 4.14 i Vær Varsom-plakaten og kommentarjournalistikken. Dette arrangeres i samarbeid med Norsk Presseforbund.

Fra flere hold - blant annet fra kommentator Torstein Hvattum i Aftenposten - er NR utfordret til å ta debatten om content marketing og andre nye annonsekonsepter som utfordrer medienes troverdighet. På høstmøtet innleder Pelle Stensson, administrerende direktør i Carat Norge før debatt.

Webtv-revolusjonen blir tema på møtet. VGTV forteller om sin nysatsing som lanseres i november. Jarle Thalberg fra Dentsu Aegis Network forteller hvordan vi skal kunne tjene penger på webtv. Under punktet "Slik gjør vi det" forteller Eugen Hammer, redaktør i Gjesdalbuen forteller om hvordan de fikk ni av ti abonnenter til å bli digitale brukere. Har din redaksjon gjort noe som dere vil fortelle om? Ta kontakt med oss.

Stuart Millar er Head of News i britiske The Guardian. Hit kom han fra stillingen som nestkommanderende redaktør for amerikanske The Guardian. Han vil fortelle både om arbeidet med Snowden-saken og om mediehusets nye digitalstrategi. Han vil blant annet snakke om Guardians medlemsordning som ble lansert i høst.

Den svært krevende tiden med inntektsfall og nedskjæringer blir selvsagt tema på høstmøtet. Flere innledere vil ta for seg spørsmålet: Hvordan skape entusiasme og kreativitet, når kuttene krever sitt?

Stofftyveri er et annet aktuelt tema som blir debattert på høstmøtet. Et panel med redaktører skal ta stilling til hva som er tyveri og hva som er lovlig og kollegial sitering. Fra advokat Jon Wessel-Aas får vi dessuten et lynkurs i opphavsrett.

En fersk forskningsrapport viser at regionale motstemmer ikke når fram i den offentlige debatten. Til høstmøtet kommer forskerne Lisbeth Morlandstø og Birgit Røe Mathisen. Og det blir debatt om kommentarjournalistikken.

Underholdning blir det også. Under middagen mandag kveld leverer Sturle Vik Pedersen og Markus Gaupås Johansen, kjent fra 5080 Nyhetskanalen på NRK, en spesialsydd redaktørpakke.

NR-sekretariatet jobber også på spreng med å få på plass en mediepolitisk debatt mandag 3. november. Denne dagen starter trolig forhandlingene om statsbudsjettet mellom regjeringspartiene og Venstre og KrF.

Her er stikkord fra programmet:

Mandag 3. november

Åpning kl 0930. Faglig program ferdig kl 17.00

  • Hvor fri er kommentaren? Debatt om 4.14 og 4.15 i VVP
  • Webtv-revolusjonen: VGTVs nye verden
  • Om Snowden og Guardians digitalsatsing - Stuart Millar, Head of News, the Guardian
  • Slik "stjeler" vi - debatt og lynkurs i opphavsrett
  • Nett-troll kan temmes - Trisha Prabhu (14) demonstrerer system for å hindre nettmobbing.

Tirsdag 4. november

Start kl 0900. Lunsj og avslutning kl 1300

  • Opp med hodet! Slik skaper du entusiasme når kuttene krever sitt
  • Verden sett fra Sinsenkrysset. Domineres den nasjonale debatten av nærsynte Oslo-kommentatorer?
  • Journalistikk til salgs? Hvor går grensen mellom nye annonseverktøy og horeri?
[@portabletext/react] Unknown block type "figure", specify a component for it in the `components.types` prop

Meld deg på her.

Trenger du rådgivning?

Kontakt oss på telefon eller e-post

Kontakt oss
Reidun Kjelling NybøReidun Kjelling Nybø

Vi er tilgjengelige via hotline 24/7 for alle medlemmer

Utforsk ressursene

Let i NRs veiledere, domsarkiv, rapporter, kursopptak og spørsmål & svar

Trykk Enter for å søke..

Se alle ressurser

Til forsiden

Til forsiden

Designet og utviklet av Kult Byrå