Ap går inn for digital nullmoms
Til gjengjeld krever Ap at mediene viser moderasjon med lønninger og utbytte.
Først publisert
Det skriver Dagens Næringsliv tirsdag.
Hittil har Arbeiderpartiet stått knallhardt på kravet om 25 prosent moms på salg av digitale nyhetstjenester. Nå legger partiet om mediepolitikken og går inn for fullt momsfritak for fremtidens digitale nyhetsformidling.
- Vi mener dagens ordning med null prosent moms på papir og 25 prosent digitalt ikke er bærekraftig. Det å møtes på midtveien, med en lik lav sats, innebærer en økning av papirmomsen. Vi anser det ikke som en farbar vei å legge moms på det skrevne ord nå. Med en klar avgrensning og presisering vil Ap derfor åpne for null moms både på papir og nett, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre til Dagens Næringsliv.
I bytte for å fjerne momsen på digitale nyhetsmedier, krever Ap at mediene utviser moderasjon i lønnsnivå og utbytter.
Støre sier det også kan bli aktuelt å vurdere om det skal innføres avgift på digitale nyhetsmedier igjen senere.
– Det vi gjør nå utelukker jo ikke at man i fremtiden ser med åpent blikk på hvordan fellesskapet kan hente inntekter fra denne sektoren, sier AP-lederen til DN.
Høyre og Frp har allerede lovet lik lav moms for digitale og papirbaserte medier. KrF og Venstre har varslet at de er åpne for å kutte momsen på digitale medier helt. Når Ap-leder Jonas Gahr Støre nå sier at Ap er klar til å gjøre det samme, legger han press på den borgerlige regjeringen foran budsjettkonferansen mot slutten av måneden.
4. juni var nullmoms tema i Stortingets spørretime. Les mer her.
I mai skrev NRs generalsekretær Arne Jensen denne kronikken om nullmoms.