Berlinseminaret 2023
Energi, sikkerhet og europeisk samarbeid er de viktigste stikkordene for Berlinseminaret - bygd over samme lest som Washingtin.seminaret har fulgt med suksess i nær 20 år.
Først publisert
Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor/motot.no
Jeg ble tildelt stipend for å delta på Washingston-seminarets europeiske avlegger, Berlinseminaret. Det takker jeg for!
Berlinseminaret ble arrangert i den tyske hovedstaden fra 30. mai til 3. juni, etter samme lest som Washington-seminaret har fulgt med suksess i nær 20 år – med en vri som tar i vare europeiske forutsetninger. Viktigste stikkord for Berlin-seminarer er energi, sikkerhet og europeisk samarbeid, og ikke minst hvordan disse forenes i helt grunnleggende sammenhenger med krigen og miljøkrisen som premisser.
Traff godt. Til å belyse disse områdene hadde seminaret samlet et godt knippe tyske, amerikanske og norske foredragsholdere – til en totalt sett meget berikende samling. Seminaret er fortsatt i støpeskjeen; det kan alltid finnes større navn, andre kan tas inn og innholdet vil sikkert justeres etter nyhetsbildet. Mens Washington-seminaret hviler tungt på det politiske spillet hvor medie- og kommunikasjonsbransjene har sentrale roller, var Berlin-utgaven temmelig fritt for den dimensjonen (vi var bare to journalister blant de omlag 40 deltakerne).
Slik tror jeg arrangørene traff godt på det som er de helt sentrale problemområdene i tysk – og dermed europeisk – politikk: krigen og dens innflytelse på det skiftet Tyskland står i med sine energi- og industripolitiske utfordringer, oppgaver som var utfordrende nok lenge før invasjonen 25. februar 2022.
Jeg arbeider som redaktør i Motor og er dermed ansvarlig for innholdet i de redaksjonelle kanalene til NAF (Norges Automobilforbund), som er en av landets største medlemsorganisasjoner.
Grundig og detaljert. Stoffområdet vi dekker er både langt unna og svært tett på den utviklingen som nå pågår i Tyskland og EU. Tysk bilindustri har gjennom årtier vært dominerende for nordmenns valg og prioriteringer av bil. Den posisjonen er under kraftig press fra to kanter spesielt: Kina, som er på vei mot en globalt ledende posisjon i bilindustrien, og EU, som har definert utslippsmål som tvinger bilindustrien til å gjøre kraftige omlegginger.
I Norge er elbil-skiftet et resultat av avgiftspolitikk, men som et land uten bilindustri er Norge fullstendig prisgitt de prioriteringene som gjøres på kontinentet, spesielt i Tyskland. Uten elbiler fra fabrikken i Tyskland, kommer selvfølgelig ingen elbiler på veien i Norge – om de er aldri så prisgunstige.
Seminaret var grundig og detaljert på mange av de forutsetningene som bestemmer takten i dette skiftet i Tyskland. Jeg skal ikke her peke på konkrete artikler knyttet til seminarets innhold, bare konstatere at problemstillingene definerer den radikale utviklingen som nå pågår i den globale bilindustrien – og som igjen legger føringene for våre journalistiske utfordringer.
Rent praktisk: Seminaret hadde tilhold på et brukbart hotell med fabelaktig beliggenhet i Mitte, og bød på spennende og varierte kulturopplevelser på kveldstid. Anbefales på det varmeste.