Disse kan bli årets kvinnelige medieleder
Her er kandidatene til årets kvinnelige medieleder og årets talent som deles ut av Medienettverket.
Først publisert
De tre som kniver om å bli årets kvinnelige medieleder er NRKs direktør i Marienlyst-divisjonen, Vibeke Furst Haugen, direktør internasjonale programmer og sjangerkanalene i TV 2, Nina Lorgen Flemmen og ansvarlig redaktør/direktør for kvinne- og livsstilsegmentet i Egmont, Kjersti Mo.
Prisen deles ut hvert år av Medienettverket - Forum for kvinner i ledelse, som er et faglig forum for kvinnelige ledere i mediebransjen.
- Prisen går til en kvinne som har markert seg særlig som leder og kan vise til oppnådde resultater. I tillegg skal vinneren fremstå som et forbilde for andre kvinnelige medieledere og bør ha bidratt aktivt til å fremme kvinnelig lederskap i bransjen, sier Kristin Grøntoft, som er leder i Medienettverket.
Her er kandidatene til årets talent: Digitalredaktør Elin Sofie Lorvik (29) i Trønder-Avisa, redaktør Susanne Kaluza (34) i Kvinneguiden og teknisk utviklingssjef Anna Jonzén (35) i Egmont. Prisen deles ut på Medienettverkets høstkonferanse på Holmen torsdag 8. oktober
Prisen for årets medieledertalent gis til kvinner under 35 år som viser stort ledertalent i en mediebedrift i Norge og som har gode resultater å vise til innenfor journalistikk, marked og organisasjon. Vinneren skal også framstå som et forbilde for andre kvinner som ønsker å bli leder i en mediebedrift.
Dette sier juryen om kandidatene til årets kvinnelige medieleder:
Vibeke Furst Haugen er direktør for Marienlyst divisjonen i NRK og ansvarlig for nærmere 1.000 ansatte. - Vibeke Furst Haugen beskrives som en usedvanlig vennlig, tydelig og målrettet leder, sier juryleder Victoria C. Schultz. Hun evner å skape en balanse mellom å forholde seg til rammene, samtidig som hun oppfordrer og inspirerer til innovasjon og nytenkning. Hun er en «coachende» leder, som med mye ros og stor entusiasme motiverer alle rundt seg til å levere på sine oppgaver. Hun ser helheten i NRK og bidrar langt utover sitt eget ansvarsområde.
Nina Logen Flemmen er direktør for internasjonale programmer og ansvarlig for sjangerkanalene i TV 2. - Nina Lorgen Flemmen er kjent som en motiverende og inspirerende leder, som er flink til å utvikle sine medarbeidere og å få dem til å prestere. Hun ser folks kvaliteter, og tør satse på dem. Hun er en dyktig teamleder med en ekstrem kapasitet. Hun setter tydelige mål og inkluderer alle i å nå dem, sier juryleder Victoria C. Schultz. Nina har oppnådd svært gode resultater fra oppbygging av populære sjangerkanaler som FEM, Max og Vox i SBS Discovery, og Bliss, TV 2 Humor og TV 2 Zebra i TV 2. Disse resultatene har vært avgjørende for mediehusenes totalresultat og sørget for vekst i et stadig mer konkurransepreget tv-marked.
Kjersti Mo er ansvarlig redaktør og direktør for kvinne- og livsstilsegmentet i Egmont. Under Kjerstis ledelse har Egmont gjennomført «poolordningen» i mediebransjen, som omfattet hele den redaksjonelle print-virksomheten i Egmont Publishing. Prosessen har hun ledet med god involvering av de ansatte, og Kjersti får gode skussmål fra alle nivåer i en svært krevende prosess. Det blir sagt om Kjersti at hun er en energisk og uredd leder med stor gjennomføringskraft. Hun tørr å gå foran, hun er proff, og du lurer aldri på hvor hun står eller hvor hun vil. Hun kommuniserer klare forventninger og setter konkrete mål. Hun er veldig tilstedeværende og backer deg opp, og jobber aktivt med å finne kvinnelige talenter og å utvikle dem til å påta seg større ansvar.
- Tilbakemeldingene på Kjersti er at hun har bidratt til å få både ansatte og andre til å se på magasinproduksjon med nye, fremtidsfokuserte øyne, sier juryleder Schultz.
Juryen har bestått av Victoria Schultz, Drammens Tidende/Amedia (leder), Egil Sundvor, NRK, Tove Nedreberg, Adresseavisen, Lillian Vatnøy, TV 2 og Ole Werring, Tun Media.
Prisen deles ut under Medienettverkets seminar på Holmen Fjordhotell 8-9.oktober.
Om de nominerte kandidatene til årets talent sier juryen:
Elin Sofie Lorvik (31) har vært digital redaktør i Trønder-Avisa siden januar 2013. Lorvik utmerker seg med nyskapende innholdsproduksjon med datastøttet journalistikk og nye fortellermåter. Hun framstår som en innholdsskaper for framtiden. Hun har tidligere vært redaktør og daglig leder i Sunnmøringen. I 2012 ble hun vurdert som en av de ti viktigste unge lederne for framtiden i Midt-Norge, av E24. Under hennes ledelse har Trønder-Avisa hatt økt digital trafikkutvikling og avisen har fått pris for nye fortellermåter.
Susanne Kaluza (34) er redaktør for Kvinneguiden, med over 2 millioner månedlige brukere. Hun er utdannet journalist og jobbet i Dagbladet før hun startet sin egen blogg i 2012. Siden hun tiltrådte Kvinneguiden har hun stått for en omlegging av den redaksjonelle profilen, og blant annet stått bak viralkampanjen #kvinnerinn i forbindelse med kommunevalget. Susanne Kaluza er en synlig redaktørprofil. Kvinneguiden er blitt et nettsted som heier på kvinner, og en debattarena som løfter fram nye, sterke kvinnestemmer. I perioden har antall brukere av Kvinneguiden økt.
Anna Jonzén (35) er digital utviklingssjef i Egmont Publishing hvor hun har hatt ansvar for de største digitale transformasjonsprosjektene de siste årene; fra innføring av nye redaksjonelle verktøy til utvikling av nye digitale tjenester. Hun har bygget opp et sterkt utviklingsmiljø som jobber på tvers av Egmonts portefølje, og leder i dag et team på ni utviklere, designere og produktutviklere i Oslo, samt et utviklingsteam i Polen. Med stor gjennomføringskraft og evne til å begeistre de rundt seg, er Anna en pådriver for nyskapning og vekst.
Juryen for årets kvinnelige medieledertalent har bestått av hodejeger Trine-Lise Jagge i Dynamic People (juryleder), distriktsdirektør Grethe Gynnild-Johnsen i NRK, daglig leder datterselskap Budstikka, Mari Espelin, ansvarlig redaktør Per Valebrokk i E24, produktdirektør Børrea Schau-Larsen i Bergens Tidende og redaktør Mari Midtstigen i Foreldre og Barn.