Endrer i høstmøtet etter korona-restriksjoner
Onsdag 11. november arrangerer NR høstmøte. Etter endringer i korona-restriksjoner gjør vi en del endringer når det gjelder NRs høstmøte. Men møtet blir gjennomført, og det er fortsatt mulig å delta digitalt. Her er programmet og praktisk informasjon. Inkludert i deltakeravgiften får du også digital tilgang til Nxt Media-konferansen 12. november. Se hele programmet her og deltakerliste her.
Først publisert
Etter nye korona-restriksjoner som kom torsdag 5. november, gjør vi en del endringer i forbindelse med NRs høstmøte 11. november.
- Alle som var påmeldt konferansen med fysisk deltakelse, har fått mulighet til å endre sin påmelding til digital deltakelse.
- Vi tar ikke lenger imot påmeldinger til fysisk deltakelse.
- Vi legger også til rette slik at innledere skal kunne delta digitalt.
- Også Nxt Media som arrangeres dagen etter høstmøtet, har gjort tilpasninger i sitt arrangement. Begge konferansene er skalert for å kunne gjennomføres også med de nye smittevernsreglene.
Det er fortsatt mulig å melde seg på digitalt. Påmeldingsfrist: tirsdag 10. november kl 10. Inkludert i deltakeravgiften får du også digital tilgang til Nxt Media-konferansen 12. november.
Se hvem som er påmeldt her (pr 10. nov.)
Her er programmet:
Møteledere: Merete Verstad, programsjef i NRK Trøndelag og Bjørn Rønningen, ansvarlig redaktør i Hitra-Frøya.
09.30 Velkommen Hanna Relling Berg, styreleder i Norsk Redaktørforening og ansvarlig redaktør i Sunnmørsposten
09.45 Har mediene ansvaret for den polariserte debatten? Bidrar mediene til økt polarisering ved å fremheve ytterliggående synspunkter og ofte fremstille ytterpunktene som det vanlige? I hvilken grad bygger den spissede nyhetsjournalistikken på de samme kriteriene som driver frem populismen? Og hvordan skal redaktørene bidra til å ta vare på ytringsrommet i krenkelsens tid?
Innledning ved Bård Larsen, historiker i Civita og debatt med Snorre Valen, politisk redaktør i Nidaros, Irene Halvorsen, ansvarlig redaktør i Nationen, Espen Teigen, journalist i Nettavisen og Hanne Skartveit, politisk redaktør i VG.
10.45 Pause
11.00 Slik sikrer du kildene og journalistikken. Lansering av veileder i datajournalistikksikkerhet fra NRs teknologiskvadron ved Ingeborg Volan, redaktør for publisering og visuell journalistikk i Dagens Næringsliv og Christer S. Johnsen, utviklingsredaktør i Adresseavisen
11.30 Slik leder du et undersøkende prosjekt. Astrid Dalehaug Norheim, reportasjeleder ved Senter for undersøkende journalistikk(SUJO) /nyhetsredaktør i Dagen. Norheim har 50 prosent permisjon fra jobben som nyhetsredaktør i Dagen for å jobbe for SUJO ved Universitetet i Bergen dette året. Hun vil presentere en suksessformel for reportasjeledelse av undersøkende journalistikk som senteret etter hvert har fått svært god erfaring med.
11.50 Slik skal IJ jobbe framover. Siri Skaalmo, leder for Institutt for Journalistikk, presenterer nye satsinger fra instituttet i 2021.
12.00 Lunsjpause
13.00 Kunstig intelligens i journalistikken. Charlie Beckett leder JournalismAI-prosjektet til London School of Economics tenketank Polis. Han gir oss status for de beste eksemplene på kunstig intelligens i vår bransje og deler sine beste råd om hvordan du kan gjøre bedre bruk av AI i din redaksjon.
13.30 Slik gjør vi det – eksempler på kunstig intelligens fra norsk mediebransje
- Steinar Søreide fra Mjoll, en startup i Media City Bergen, presenterer en skytjeneste som gjør det mulig å analysere mediafiler og legge til automatiske metadata til eksisterende mediearkiv og gjøre innhold søkbart.
- Mads Storvik viser fram hvordan NTB bruker kunstig intelligens i sin nye mediebank
- Maria Amelie og Vinay Setty fra nystartede Factiverse viser fram en plugin som skal avsløre falske nyheter
14.00 Pause
14.15 Året 2020. NRK Betas blikk på verden. Marius Arnesen og Anders Hofseth fra NRK Beta oppdaterer oss på det viktigste vi må lære oss på teknologifronten akkurat nå
15.15 Slik åpner du dørene i retten. Arne Jensen, generalsekretær Norsk Redaktørforening har de siste månedene bistått mange redaksjoner som har fått gjennomslag for å endre kjennelser om lukkede dører, referatforbud og forbud mot gjengivelse av dommer. På dette grunnlaget har han snekret et lynkurs i åpenhet for norske redaktører.
15.30 Slik skaper vi større mangfold i journalistikken. Iram Ansari, leder FleRe-prosjektet i NRK gir deg sine beste råd for å skape mangfold, ikke bare når det gjelder rekruttering av journalister, men også i valg av saker, kilder og vinklinger.
16.00 Pause
16.15 Slik leder du når krisen går fra spurt til maraton. Lasse B. Lien er ekspert på kriseledelse og professor ved Norges Handelshøyskole. Nå forsker han og kollegene på koronakrisens konsekvenser i arbeidslivet. Tora B. Håndlykken, nyhetsredaktør i VG og Tore Vikan, ansvarlig redaktør i Steinkjer-Avisa deler sine erfaringer og beste råd etter måneder med mesteparten av staben på hjemmekontor. NJ-leder Hege Iren Frantzen rapporterer om hvordan journalistene opplever å bli ledet under korona-krisen og gir sine beste råd til redaktørene.
Konferansen avsluttes kl 17.00
Dette koster det å delta:
- Digital deltakelse: NRs høstmøte + Nxt Media-konferanse: kr 2250. Du får tilgang på begge konferansene via innlogging og vil også kunne se opptak fra de fleste sesjonene i etterkant.
Her er smakebiter fra Nxt Media-programmet 12. november, der temaet er The future of digital media
Hvordan kan teknologi bedre løse medienes oppgaver og utfordringer? På NxtMedia Conference 2020 retter vi søkelyset bortenfor pandemien mot temaer som vil oppta oss lenge.
GRØNN MEDIA Hva betyr grønn strategi for medier? Data koster, og digital distribusjon og strømming gir et stort karbon-avtrykk. Grønn media er ikke bare miljøvennlig, men det kan også gi god økonomi og effektiv produksjon.
NYE AI-PROSJEKTER NTNU og Universitetet i Bergen har fått store rammer fra Forskningsrådet til to AI-prosjekter for nærmere 600 millioner de neste årene. Hva satses det på? Rapporter fra Sverige og USA fanger også inn AI-trendene fra Europa og Nord-Amerika.
Å SNAKKE MED UNGE MED RIKTIG TUNGE Riktig innhold. Riktig folk. Riktig fortalt. Kan det gå galt? Alle jakter på svaret som sier hvordan vi vinner de unge brukerne. Og hvordan skal vi måle suksess og treffe på tvers av plattformene vi benytter? Kjente, men fortsatt vanskelige dilemmaer for å skape en bærekraftig medieframtid.
NÅR COOKIES IKKE METTER Programmatisk annonsering uten 3. parts cookies. Det programmatiske økosystemet blir utfordret av regulatoriske og teknologiske endringer. Cookies - nøkkelen til brukerinformasjon og tredjepartsavtaler – er på vei ut. Hva betyr dette for fremtidens annonseringsløsninger og hvilke muligheter finnes