Enige om etikk-endringer
Norsk Journalistlag (NJ) og Norsk Redaktørforening (NR) ble enige. Dermed er det klart for mindre justeringer av både Vær Varsom-plakaten, Tektsreklameplakaten og vedtektene for Pressens Faglige Utvalg (PFU).
Først publisert
Det var i det siste styremøtet i Norsk Presseforbund (NP) at to av "de tre store" (NJ, NR og Mediebedriftenes Landsforening) måtte gå noen runder på forslaget fra den såkalte revisjonskomteen om endringer på et par punkter i de to plakatene, samt PFUs vedtekter. Det var særlig spørsmålet om sitatsjekk som vakte debatt. Resultatet er at Vær Varsom-plakatens punkt 3.3 nå lyder: "Det er god presseskikk å gjøre premissene klare i intervjusituasjoner og ellers overfor kilder og kontakter. Avtale om eventuell sitatsjekk bør inngås i forkant av intervjuet, og det bør gjøres klart hva avtalen omfatter og hvilke tidsfrister som gjelder. Redaksjonen selv avgjør hva som endelig publiseres". De to øvrige punktene det var aktuelt å endre - punkt 3.7 og 3.8 blir stående som de er. Her kan du lese Vær Varsom-plakaten slik den er i dag - altså før endringen trer i kraft.I tekstreklameplakaten ble det blant annet gjort endringer i punkt 7, som nå vil lyde: "Kommersielle interesser skal ikke ha innflytelse på redaksjonelt innhold. Når redaksjonelt innhold er sponset, eller gjenstand for produktplassering, skal publikum informeres tydelig om dette. Nyhets-, aktualitets- og barneprogrammer skal ikke sponses eller være gjenstand for produktplassering". Her kan du lese Tekstreklameplakaten slik den er i dag. Til slutt tydeliggjorde NPs styre at saksbehandlingen i PFU skal være offentlig, gjennom hele prosessen, ved å ta inn følgende formulering i PFU-vedtektenes punkt 1: "Klager, saksforberedelse, utvalgets behandling og utvalgets avgjørelser er som hovedregel offentlige".