Forslag om flere åpne kommune-møter
Kommunaldepartementet har omsider sendt et lovforslag til Stortinget om at møtene i kommunale kontrollutvalg og styremøter i kommunale foretak (KF og FKF) skal følge kommunelovens hovedregel om åpne møter. Reglene om kontrollutvalg har vært endret flere ganger siden kommuneloven av 1992 ble vedtatt.
Først publisert
Åpne kontrollutvalg
Medieorgansasjonene har i flere år arbeidet for at kontrollutvalgene skulle følge samme åpenhetsprinsipp som andre kommunale organ, men Kommunaldepartementet og Stotinget har fra et helt lukket utgangspunkt i 1992, arbeidet seg fram til gjeldende regler der kontrollutvalget selv kan bestemme at møtene i utgangspunktet skal være åpne. Da Norsk Presseforbund i fjor (Åpenhetsindeksen for kommune-Norge 2011) undersøkte hvor mange kontrollutvalg som hadde vedtatt å åpne sine møter, var det bare 15 prosent av kommunene som svarte bekreftende på dette.
Høringsrunden, som ble avsluttet i september 2011, viste at 35 av i alt 47 instanser som uttalte seg om åpne kontrollutvalg, var for åpne dører. 12 instanser var helt eller delvis i mot endringsforslaget.
Nå kommer det altså endringen i kommuneloven, i form av at bestemmelsen i §77 nr 8 om særregel for møtene i kontrollutvalgene blir sløyfet. Det innebærer at kommunelovens hovedregel om møteoffentlighet i §31 vil gjelde også for kontrollutvalgene.
Du kan lese mer om departementets forslag om åpne kontrollutvalg i pkt 3.1.4 i lovproposisjonen her.
Åpne styremøter i KF og FKF
Lovforslaget som er oversendt Stortinget vil også bety at styremøter i kommunale og fylkeskommunale foretak (KF og FKF) blir åpne i utgangspunktet. Slike foretak opprettes etter reglene i kapittel 11 i kommuneloven, og det er §68 nr 5 som hittil har fastsatt at disse møtene skal holdes for lukkede dører, med mindre kommunestyre eller fylkesting har bestemt noe annet i vedtektene for foretaket. Norsk Presseforbunds undersøkelse i fjor viste at slike bestemmelser bare var gitti et fåtall tilfeller.
I høringen var det 30 instanser som gikk inn for å åpne dørene i disse styremøtene, mens bare én instans uttalte seg klar imot.
Departementets lovforslag går ut på å fjerne §68 nr 5, slik at kommunelovens vanlige regler om møteoffentlighet også vil gjelde foretakenes styrer.
Du kan lese mer om departementets forslag om åpne styremøter i foretak i pkt 6.1.4 i lovproposisjonen her.
Ingen endringer for IKS
Medieorganisasjonene har også foreslått at styremøter i interkommunale selskap (IKS), som eies av flere kommuner i fellesskap, også skal følge kommunelovens regler om møteoffentlighet. Dette spørsmålet var ikke med i departementets høringsforslag og det er heller ikke drøftet i denne lovproposisjonen, som inneholder en del andre endringer i lov om interkommunale selskaper. Når slike selskap etableres kan likevel deltakende kommuner selv bestemme i selskapsavtale og/eller vedtekter at styremøtene i selskapet skal følge kommunelovens møteregler. Det er skjedd i flere tilfeller, blant annet i en del IKS-konstruksjoner som ivaretar havnestyreoppgaver etter havneloven.