Her er årets netthode-vinnere
P3-dokumentar og Bergens Tidendes historie om Janne stakk av med årets netthodepriser for liten og stor redaksjon, og Inge Thorud i Dagbladet er årets netthode.
Først publisert
Prisene ble delt ut på NONA14 onsdag.
I tillegg delte juryen ut hederlig omtale til prosjektene Rush i Ålesund (Sunnmørsposten), TV2s Bom-o-meter (begge i klassen liten redaksjon og til Null CTR (Dagbladet) og To Russia with love (Dagbladet) i klassen for stor redaksjon.
Årets netthode ble utviklingssjef i Dagbladet Inge Thorud. Juryen uttaler at Thorud "framstår som en svært positiv drivkraft i et mediehus som virkelig har måttet blø de siste årene. Dagbladet gjør mye riktig digitalt, og han fremstilles som en primus motor for dette arbeidet. Det å holde blikket rettet fremover på målet, være en inspirator for et helt arbeidsmiljø, står det respekt av."
Juryen karakteriserer Jannes historie i BT som modig journalistikk både redaksjonelt og teknologisk. "Det er modig i form av å være ansvarsfylt å forvalte en case som dette, modig presentasjonsform som kun kan lages digitalt, og modig fordi man ikke kunne vite at en såkalt long-read som dette i det hele tatt ville funke på nett."
P3-dokumentar karakteriseres som helt unikt i sin fremstilling digitalt. Juryen uttaler at "det sammenfatter radio og nett som i seg selv er unikt og spesielt, og det er nettdokumentarer for unge mennesker."
Juryen har bestått av NRK.no-redaktør Tone Libråten, sjefredaktør René Svendsen i Fredriksstad Blad, redaksjonell utvikler Dan Kåre Engebretsen i VG Nett og assisterende generalsekretær Reidun Kjelling Nybø i NR.
NONA står for The Norwegian Online News Association, også kjent som Netthoder og er en faglig, ikke-kommersiell forening for de som er spesielt opptatt av digitale medier og medieutvikling i Norge. Netthodeprisene har vært delt ut siden 2011.