Her er de nominerte til Årets redaktør
Espen Egil Hansen, Gry Egenes og Pål Bjerketvedt er nominert til Årets redaktør av juryen nedsatt av Oslo Redaktørforening. Se hvem som er nominert til årets meningsbærer og i den nye kategorien årets nyskaper.
Først publisert
HER KAN DU LASTE NED BILDET I STORT FORMAT
Det er sjuende gang Årets redaktør kåres av Oslo Redaktørforening. Prisene deles ut på Oslo Redaktørforenings årsmøte på Hotel Bristol torsdag 20. mars.
De tre kandidatene til hederen Årets redaktør er Espen Egil Hansen (VG inntil november 2013, nå Aftenposten), featureredaktør Gry Egenes i DN og NTBs sjefredaktør og administrerende direktør Pål Bjerketvedt.
I klassen «Årets meningsbærer» har juryen nominert Trine Eilertsen (NRK i 2013, nå Aftenposten), Kjetil B. Alstadheim i DN og Esten O. Sæther i Dagbladet.
I kategorien «Årets nyskaper» er de nominerte Christian Brændshøi i VG for utviklingen av konseptet VG Direkte, Gjyri Helen Werp i KK for utbredelsen av det tradisjonsrike kvinnebladet på nye plattformer og i nye sammenhenger, og Frank Gander i NRK som pådriver for mediehusets digitale utvikling.
I tillegg har juryen anledning til å dele ut en hederspris.
- Juryen har hatt en vanskelig jobb i den forstand at det var flere gode kandidater enn de tre som til slutt ble nominert i hver kategori. Det er et sunnhetstegn for en bransje der det stilles stadig sterkere krav til omstilling, at det heller ikke var vanskelig å finne kandidater i klassen for redaksjonell nyskapning, sier juryleder Hans-Christian Vadseth.
Med seg i juryen har han hatt leder Rolf Johansen i Oslo Journalistlag, sjefredaktør Ellen Arnstad i Se og Hør, nyhetsredaktør Ole Kristian Bjellaanes i NTB og nyhetsredaktør Trine Kjus i Romerikes Blad.
Her er juryens begrunnelse for nominasjonen av kandidatene:
ÅRETS REDAKTØR:
ESPEN EGIL HANSEN, digitalredaktør VG NETT (nå Aftenposten)
Espen Egil Hansen har vært den viktigste pådriveren for utviklingen av VGs enestående digitale posisjon siden 2000. På en tid der få andre så potensialet for nettaviser, tok han steget over fra papiret, først som nestkommanderende, deretter som sjefredaktør for VG Nett. Hele tiden har han vært sentral i utviklingen og utrullingen av merkevaren VG i stadig nye kanaler og på flere plattformer, hele tiden med VGs nyhetsdrevne puls som kjennetegn.
PÅL BJERKETVEDT, sjefredaktør/Adm dir NTB
I en tid da mediebildet fragmenteres og der medienes inntektsmodeller er i endring, har NTB klart å befeste sin posisjon som nasjonalt nyhetsbyrå som daglig skaper et minste felles multiplum i det norske nyhetsbildet. Samtidig har NTB utviklet en rekke tjenester og tilbud tilpasset en ny mediehverdag. Dette har skjedd, samtidig som Bjerketvedt også har klart å innfri eiernes forventning på den forretningsmessige siden av virksomheten – noe som også er en viktig del av jobben både for sjefredaktører og eneledere.
GRY EGENES, Featureredaktør DN
Under Gry Egenes’ ledelse har featurredaksjonen i DN blitt den dypestgravende redaksjonelle gruppen i Norge. SKUP-priser og diplomer viser en vilje til å satse på dybdejournalistikk i et format der lesbarhet og leservennlighet ikke går ut over kvaliteten. Hun behersker de ulike featuresjangrene, og er like hands on på fredagsmagasinet D2 som på lørdagsavisens legg nummer to. I en tid da høyt tempo kjennetegner stadig stadig flere journalistiske prosesser, gir Egenes gode journalister og prosjekter både tid og ressurser. Det er et eksempel til etterfølgelse.
ÅRETS MENINGSBÆRER:
TRINE EILERTSEN, kommentator NRK (nå Aftenposten)
Etter å ha utmerket seg som en av landets fremste politiske kommentatorer med Bergens Tidende som base, kom Trine Eilertsen i 2013 til NRK. Der inntok hun raskt en tydelig posisjon hvor hun anvendte sunn fornuft og politisk teft i treffsikker kombinasjon. Eilertsen var en sentral suksessfaktor i statskanalens store valgsatsing, en satsing som først og fremst tok sikte på å treffe de yngre velgerne. Som fast kommentator i NRKs “Verdens rikeste land” bidro Eilertsen til å lokke et ungt publikum til valgsendingene gjennom politiske analyser som snakket ungdommenes språk. Sjelden har vi sett politisk stoff presentert på en slik måte at det i sterk grad appellerer også til yngre velgere.
KJETIL B. ALSTADHEIM, kommentator DN
Han ser både Stortinget og det meste annet sånn passelig på skrå, og gjennom det har Kjetil B. Alstadheim utviklet en særegen stemme i den norske kommentatorfloraen. Hans skisser fra Stortinget, inspirert av de britiske Parliament Sketches, er opplysende og underholdende – tidvis infame, men alltid originale. Han har også etablert seg som den skarpeste og viktigste kommentatoren i main stream media innen feltene klima og miljø. Uten trollsplinten i Alstadheims øye ville DN vært kjedeligere.
ESTEN O. SÆTHER, sportskommentator DAGBLADET
Uredd, motstrøms og kunnskapsrik. Esten O Sæther er en av få norske sportskommentatorer som konsekvent og over lang tid har evnet å gjøre sportsjournalistikken til noe mer enn «2-0 ved pause». Han har spesiell innsikt i sportsverdens organisasjonsliv og strukturer. Dette kombinerer han med dyp faglig forståelse av de fleste store idretter. Sæther har videreført den provoserende kraften som Leif Isdal og andre av Sæthers forgjengere var rikelig i besittelse av, men kombinerer den med en omtanke og tidvis med humor hans forgjengere ikke hadde i samme monn. Dette gjør at Sæthers kommentarer alltid er verd å lese.
ÅRETS NYSKAPER
FRANK GANDER, frontredaktør NRK: Frank Gander er en spydspiss for hele det digitale løftet NRK.no har tatt de seneste årene. Siden 2009 har han jobbet systematisk for nyskapning og kvalitetsutvikling av NRK.no. Gander har på ulike måter vært med på å sette nettjournalistikk som egen sjanger på dagsordenen i NRK. Dokumentar- og samfunnsavdelingen i NRK opprettet en egen undersøkende nettredaksjon og en egen nettredaksjon for samfunnsstoff etter idé fra ham. Opprettelsen av Ytring-redaksjonen er et annet av Franks hjertebarn. Uten Frank Gander ville ikke NRK.no vært det det er i dag.
GJYRI HELEN WERP, sjefredaktør KK: KK er Norges største kvinnemagasin på print, nett og mobil. KK er med sine 140 år også Norges eldste ukeblad for kvinner. Sjefredaktør Gjyri Helen Werp har modernisert og utviklet en merkevare som har levd lenge, og ikke minst greid å posisjonere bladet i mange kanaler. Hennes strategi har vært å bredde ut merkevaren enten det dreier seg om nye spinoffs, bilag, apper, events eller andre konsepter. I 2013 ble det lansert en rekke nye konsepter som bærer logoen KK; alt fra KK Living til KK Stil, web-tv med egne konsepter innenfor kjernestoffområdene samt flere andre produkter.
CHRISTIAN BRÆNDSHØI, redaksjonssjef VG: I forbindelse med rettsaken mot Anders Behring Breivik introduserte VG Nett et nytt konsept i den norske mediehverdagen. VG Direkte klarte på èn levende flate å utnytte levende bilder, oppdatert informasjon, kommentarer, analyser og interaktivitet med brukerne. Under sjakk-VM i India tok konseptet et nytt steg i kvalitet og i utbredelse. Hele veien har redaksjonssjef Christian Brændshøi hatt eierskap til konseptet, som har blitt en stor suksess både redaksjonelt og kommersielt.
Her kan du lese mer om kriteriene for prisene, fjorårets utdeling og tidligere vinnere.