Internasjonal unge lesere-pris til Amedia
World Association of Newspapers and News Publishers har utpekt Amedia som “World Young Reader News Publisher of the Year 2014”.
Først publisert
Amedia får dermed internasjonal anerkjennelse for sitt mangeårige arbeid for å styrke avisenes forhold til unge lesere.
World Association of Newspapers and News Publishers deler hvert år ut flere priser til aviser og medieselskaper som jobber for å nå ut til unge lesere. Årets hovedpris tildeles Amedia.
I juryens begrunnelse heter det: «Dette er et av de beste, langsiktige unge-leser programmene noensinne, drevet av grundig forskning, gjennomtenkt og strategisk ledet av en «må-ha» tilnærming til unge lesere. Amedia bør ha anerkjennelse for en tilnærming som kombinerer en top-down og en bottom-up tilnærming til å oppmuntre unge lesere. En flott rollemodell for avisselskaper over hele verden.»
Prisen vil bli delt ut 24. november under 2014 World Young Reader Summit på Bali i Indonesia.
Amedias samfunnsoppdrag innebærer at våre aviser skal være en arena for nyheter og debatt for hele lokalsamfunnet. I dagens digitale hverdag er det en utfordring å nå ut til lesere som er yngre enn 40 år. For å lykkes med dette har Amedia over flere år arbeidet målbevisst med nytenkning og produktutvikling for å gi denne gruppen et sterkere forhold til lokalavisen.
Amedia har satt ned et eget «Unge lesere» utvalg, ledet av analysesjef Anne Jacobsen, som over flere år har jobbet i samarbeid med de lokale redaksjonene for å fremme konkrete prosjekter mot denne målgruppen.
Konsernsjef Are Stokstad er stolt over tildelingen: - Det viktigste for Amedia er at dette arbeidet gir resultater. Ikke bare i form av internasjonal heder, men desto viktigere i form av en tettere dialog med leserne. De avisene i Amedia som har kommet lengst med unge lesere arbeidet kan vise til en betydelig bedre digital posisjon og både høyere daglig lesing og mindre opplagsnedgang blant unge voksne og barnefamilier.