Krever momsfritak også for enkeltartikler
NR mener at forskriften for momsfritaket til elektroniske medier bør moderniseres og også omfatte enkeltartikler. Avgrensningen er dessuten for smal, og ordningen må omfatte alle journalistiske medier, skriver Norsk Redaktørforening i sin høringsuttalelse
Først publisert
NR er også opptatt av at det er fortløp i prosessen framover slik at digital nullmoms for elektroniske medier ikke blir ytterligere forsinket.
1. februar var fristen for å gi innspill til Skattedirektoratets foreslåtte forskrift om fritak for merververdiavgift for elektroniske nyhetsmedier.
De fleste medieorganisasjonene og en rekke mediekonsern har avgitt høringsuttalelse. Flere påpeker at direktoratet har en for papirorientert innstilling. NR beklager den passive og defensive innstillingen Skattedirektoratet synes å legge til grunn for arbeidet med gjennomføringen av den moderniseringsreformen som regjering og Stortinget har vedtatt.
"Å snakke om «utgivelse» i tilknytning til elektronisk nyhetstjeneste tyder på at direktoratet fortsatt er opphengt i en papirverden," heter det i høringsuttalelsen.
"Skal mediepolitikken på dette område være fremtidsrettet, må fritaket også omfatte medier med andre innretninger enn det som er skapt av papirmediene, så lenge innholdet er redaksjonelt, journalistisk og av vesentlig allmenn-interesse", skriv er redaktørforeningen i sin uttalelse.
NR reagerer på at avgrensningen er for smal. NRs prinsipielle utgangspunkt er at fritak for merverdiavgift må omfatte alle journalistiske medier, slik disse er definert i mediefridomslova § 2, som omfatter alle publikasjoner «som driv journalistisk produksjon og formidling av nyhende, aktualitetsstoff og samfunnsdebatt».
I høringsuttalelsen understreker NR at myndighetene ikke må legge opp til en for tungvint ordning der medieselskapene bruker mye tid på en komplisert oppsplitting av avgiftsplikten. NR advarer også mot en fritaksordning som ikke omfatter salg av enkeltartikler og viser til ulike modeller for mikrobetaling og "spotify"-løsninger som er under utvikling.
Les hele høringsuttalelsen her.
Les Journalistens sak om Amedia og Schibsteds uttalelser her.
Her er høringsuttalelsene fra de øvrige medieorganisasjonene som har levert: