Lite vederlag i reklamefoto-strid
En kvinne fra Ski fikk 15.000 kroner i vederlag, men tommelen ned for kravet om erstatning i form av oppreisning, da Follo tingrett nylig behandlet hennes søksmål mot et firma som hadde brukt et bilde av henne i en reklamekampanje.
Først publisert
Det er nærmere ti år siden kvinnen, som er tekstforfatter og driver reklamebyrå, hadde et oppdrag for Hurtigruten. I den forbindelse ble det tatt en rekke bilder, også et bilde av saksøker, sammen med en profesjonell modell. Da det saksøkte selskapet - Event Lofoten AS - skulle ruste opp sin egen profil i, engasjerte de et reklamebyrå som fikk oversendt en rekke bilder fra Hurtigruten, blant annet bildet av saksøker. Bildet ble brukt i flere sammenhenger, blant annet som logo for Event Lofoten AS, noe saksøker aldri samtykket til eller kjente til. Retten kom til at det var grunnlag for erstatning på kr 15.000 i form av vederlag, men ikke at det var grunnlag for oppreisning. Saksøkte hevdet at vederlag og oppreisning burde utgjøre tilsammen 160.000 kroner. I og med at saken bare ble delvis vunnet, og med et betydelig lavere beløp enn påstått, får saksøker ikke dekket mer enn en femtedel av sine egne saksomkostninger - tilsvarende 20.000 kroner. Det er uklart om dommen vil bli anket. Les hele dommen her.