Til forsiden

Lynkurs i kunsten å si unnskyld

Bare 23 saker som ble klaget inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU) i 2020, ble løst med minnelig ordning. Hvorfor tar ikke flere redaktører denne metoden i bruk? Det er tema i episode 6 av NRs podkast «hotline». Der får du blant annet et lynkurs i «Bernt Olufsens metode».

Gjester i NRs podkast Hotline denne gang er f.v. Elin Floberghagen, Alexandra Beverfjord og Bernt OlufsenGjester i NRs podkast Hotline denne gang er f.v. Elin Floberghagen, Alexandra Beverfjord og Bernt Olufsen
Gjester i NRs podkast Hotline denne gang er f.v. Elin Floberghagen, Alexandra Beverfjord og Bernt Olufsen

Først publisert

Da Bernt Olufsen var sjefredaktør i VG, utviklet han sin egen metode i å komme klagere i møte, noe som resulterte i langt færre fellelser i PFU.

- Det tok meg mange år å innse at det å si unnskyld er det som bygger tillit og ikke det motsatte, sier Olufsen i den ferske episoden av NRs podkast «Hotline».

Der møter han blant annet Alexandra Beverfjord, ansvarlig redaktør i Dagbladet. Mens hun var nyhetsredaktør i Dagbladet gikk hun på kurs hos Norsk Redaktørforening og lærte seg «Olufsens metode». - Det er er viktig å lytte til klagere. En felle man fort havner i er at man er mer opptatt av å finne en løsning enn å virkelig lytte, sier Beverfjord i podkast-episoden.

Også Norsk Presseforbunds generalsekretær Elin Floberghagen er med i podkasten. Hun ønsker at flere redaksjoner tar i bruk metoden minnelig ordning når de blir klaget inn for PFU.

- Det er ikke noe mål i seg selv å få flest mulig klager til behandling i PFU. Målet er jo å bidra til best mulig journalistikk, og det er en fordel at flest mulig saker løser seg i kommunikasjon mellom redaksjonene og klagere, sier Floberghagen i podkast-episoden.

Arne Jensen og Reidun Kjelling Nybø fra NR-sekretariatet forteller også om NRs veileder «Slik får du minnelig ordning» som ble laget for tre år siden. Veilederen tar utgangspunkt i «Olufsens metode».

Her kan du lytte til sjette episode:

Acast

Apple

Spotify

Soundcloud

Amazon

Youtube

Del gjerne!

Hotline er Redaktørforeningens podkast, der Arne Jensen og Reidun Kjelling Nybø gir råd og diskuterer redaktørfaglige problemstillinger med aktuelle gjester.

Redaktørforeningens døgnåpne rådgivingstjeneste overfor medlemmene har i mange år hatt navnet hotline. Der kan medlemmene kontakte sekretariatet og få hjelp til alt fra etiske spørsmål knyttet til løpende publisering eller PFU-klager, til opphavsrettslige spørsmål, konflikter med eierne eller ulike strategiske problemstillinger.
- Hver eneste dag får vi henvendelser fra medlemmene om små og store problemstillinger. Det er et privilegium å få være med og diskutere faglige spørsmål med medlemmene. Vi mener mange diskusjoner vil kunne være nyttige også for andre – både redaktører og journalister, men også folk utenfor redaksjonene, sier Arne Jensen og Reidun Kjelling Nybø.
Musikken i podkasten er laget spesielt for NR av jazzvokalist og improvisasjons-kunstner Lisa Dillan.

Vi er svært interessert i tilbakemeldinger på podkasten og innspill på temaer vi skal ta opp i kommende episoder. Kontakt oss på rkn@nored.no eller ring vår hotline :)

Her er informasjon om tidligere utgaver av "Hotline":

Episode 1 (pilot) - Hvordan takle å bli saksøkt

Episode 2 - Slik unngår du 4.14-fella!

Episode 3 - Innsynskrav i Høyesterett

Episode 4 – Nye perspektiver på selvmordsomtale

Episode 5 - Få kontroll med kommentarfeltene

Trenger du rådgivning?

Kontakt oss på telefon eller e-post

Kontakt oss
Reidun Kjelling NybøReidun Kjelling Nybø

Vi er tilgjengelige via hotline 24/7 for alle medlemmer

Utforsk ressursene

Let i NRs veiledere, domsarkiv, rapporter, kursopptak og spørsmål & svar

Trykk Enter for å søke..

Se alle ressurser

Til forsiden

Til forsiden

Designet og utviklet av Kult Byrå