Lynkurs i kunsten å si unnskyld
Bare 23 saker som ble klaget inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU) i 2020, ble løst med minnelig ordning. Hvorfor tar ikke flere redaktører denne metoden i bruk? Det er tema i episode 6 av NRs podkast «hotline». Der får du blant annet et lynkurs i «Bernt Olufsens metode».
Først publisert
Da Bernt Olufsen var sjefredaktør i VG, utviklet han sin egen metode i å komme klagere i møte, noe som resulterte i langt færre fellelser i PFU.
- Det tok meg mange år å innse at det å si unnskyld er det som bygger tillit og ikke det motsatte, sier Olufsen i den ferske episoden av NRs podkast «Hotline».
Der møter han blant annet Alexandra Beverfjord, ansvarlig redaktør i Dagbladet. Mens hun var nyhetsredaktør i Dagbladet gikk hun på kurs hos Norsk Redaktørforening og lærte seg «Olufsens metode». - Det er er viktig å lytte til klagere. En felle man fort havner i er at man er mer opptatt av å finne en løsning enn å virkelig lytte, sier Beverfjord i podkast-episoden.
Også Norsk Presseforbunds generalsekretær Elin Floberghagen er med i podkasten. Hun ønsker at flere redaksjoner tar i bruk metoden minnelig ordning når de blir klaget inn for PFU.
- Det er ikke noe mål i seg selv å få flest mulig klager til behandling i PFU. Målet er jo å bidra til best mulig journalistikk, og det er en fordel at flest mulig saker løser seg i kommunikasjon mellom redaksjonene og klagere, sier Floberghagen i podkast-episoden.
Arne Jensen og Reidun Kjelling Nybø fra NR-sekretariatet forteller også om NRs veileder «Slik får du minnelig ordning» som ble laget for tre år siden. Veilederen tar utgangspunkt i «Olufsens metode».
Her kan du lytte til sjette episode:
Del gjerne!
Hotline er Redaktørforeningens podkast, der Arne Jensen og Reidun Kjelling Nybø gir råd og diskuterer redaktørfaglige problemstillinger med aktuelle gjester.
Redaktørforeningens døgnåpne rådgivingstjeneste overfor medlemmene har i mange år hatt navnet hotline. Der kan medlemmene kontakte sekretariatet og få hjelp til alt fra etiske spørsmål knyttet til løpende publisering eller PFU-klager, til opphavsrettslige spørsmål, konflikter med eierne eller ulike strategiske problemstillinger.
- Hver eneste dag får vi henvendelser fra medlemmene om små og store problemstillinger. Det er et privilegium å få være med og diskutere faglige spørsmål med medlemmene. Vi mener mange diskusjoner vil kunne være nyttige også for andre – både redaktører og journalister, men også folk utenfor redaksjonene, sier Arne Jensen og Reidun Kjelling Nybø.
Musikken i podkasten er laget spesielt for NR av jazzvokalist og improvisasjons-kunstner Lisa Dillan.
Vi er svært interessert i tilbakemeldinger på podkasten og innspill på temaer vi skal ta opp i kommende episoder. Kontakt oss på rkn@nored.no eller ring vår hotline :)
Her er informasjon om tidligere utgaver av "Hotline":
Episode 1 (pilot) - Hvordan takle å bli saksøkt
Episode 2 - Slik unngår du 4.14-fella!
Episode 3 - Innsynskrav i Høyesterett