Til forsiden

- Må vite mer om hvilken merking som fungerer

Merking av innholdsmarkedsføring har tydelig effekt, men ikke alt innhold merkes godt nok, er konklusjonen i undersøkelsen til PR-student Frida Marie Grande. Les hele studien her.

Frida Marie Grande undersøkte i hvilken grad Nettavisen-leserne oppfattet hvem avsenderen av innholdsmarkedsføring er.Foto: Glenn Slydal Johansen, JournalistenFrida Marie Grande undersøkte i hvilken grad Nettavisen-leserne oppfattet hvem avsenderen av innholdsmarkedsføring er.Foto: Glenn Slydal Johansen, Journalisten
Frida Marie Grande undersøkte i hvilken grad Nettavisen-leserne oppfattet hvem avsenderen av innholdsmarkedsføring er.Foto: Glenn Slydal Johansen, Journalisten

Først publisert

Undersøkelsen til Grande ble presentert og diskutert på NRs vårmøte i Bergen 11. mai. Se opptak her.

Her er undersøkelsen til Grande.

Hovedfunnet til Grande var at merking av dette innholdet fungerer, men ikke 100 prosent. Mange synes skillet mellom reklame og journalistikk er for dårlig. Grande mener det er et stort behov for mer kunnskap om hvilken type merking som fungerer.

I eksperimentet ble lesere av Nettavisens forside eksponert for en boks med annonsørinnhold fra DNB. Halvparten (51 prosent) av alle som svarte oppgir at det er vanskelig å se forskjell på redaksjonelle og kommersielle artikler.

– Det er et faresignal når over halvparten svarer at det er vanskelig å se forskjell. At så mange syns skillet er for dårlig er bekymringsverdig, sier Grande, sa Grande til Journalisten i forbindelse med NRs vårmøte.

Les Grandes kronikk i DN om undersøkelsen

Trenger du rådgivning?

Kontakt oss på telefon eller e-post

Kontakt oss
Reidun Kjelling NybøReidun Kjelling Nybø

Vi er tilgjengelige via hotline 24/7 for alle medlemmer

Utforsk ressursene

Let i NRs veiledere, domsarkiv, rapporter, kursopptak og spørsmål & svar

Trykk Enter for å søke..

Se alle ressurser

Til forsiden

Til forsiden

Designet og utviklet av Kult Byrå