Medieleder 2017– tillit, ledelse, utvikling og jubileumsfest
Bli med på Medieleder 2017 og feiringen av Adresseavisens 250-årsjubileum i juni. Her er alle detaljer rundt konferansen og feiringen.
Først publisert
Mandag 12. juni samles bransjen til kom-sammen arrangement hos 250års jubilanten kl. 19.00, tirsdag 13. juni kl. 09.30 er det duket for Medieleder 2017 med hovedtemaer som tillit, ledelse, produktutvikling og valgkamp, og konferansen går rett over i jubileumsfeiringen av Norges eldste avis. Onsdag 14. juni avslutter vi med Tech-seminar i samarbeid med NxtMedia og NTNU, og en egen workshop med Justin Ferrell.
Se hvem som er påmeldt nå (pr 8. juni 2017)
Last ned programmet i pdf her.
Tirsdag 13. juni: Medieleder2017
09.30 Velkommen til Medieleder2017 v/ Dyveke Buanes og Tor Olav Mørseth
09.35 Utdeling av Årets Avistegning
09.45 Slik skaper DU hatet: om tillit, fakta og valgkamp. Vi tar debatten om et av årets viktigste temaer. Ved Harald Stanghelle, styreleder i Norsk Redaktørforening, mediekritiker Anki Gerhardsen, varaordfører i Trondheim Hilde Opoku (MDG) og statssekretær Bård Folke Fredriksen, Karianne Braathen, politisk redaktør i Drammens Tidende, Jan Ove Årsæther, nyhets- og sportsredaktør i TV2 og Helge Nitteberg, sjefredaktør i Nordlys.
11.05 Slik gjør vi det: Årets innovasjon: Adressa flytter inn – Grete Holstad og Norunn Bergesen, journalister i Adresseavisen
11.15 PAUSE
11.30 Designing for the Digital Disruption – Justin Ferrell, fellowships director ved Stanford d.school
12.10 Slik gjør vi det: Årets sportsdekning - Nådeløs åpenhet - Leif Welhaven, nyhetsleder VG-sporten
12.20 Toppmøte. Møt de to damene som leder hver sin klubb på toppen av eliteserien. Vibeke Johannesen har vært med på en gedigen snuoperasjon i Brann, fra klubben lå nede med brukket rygg, til Bergens stolthet igjen er med i gullkampen i eliteserien. Der kjemper de mot et Rosenborg som under Tove Moe Dyrhaugs ledelse har tatt tilbake posisjonen som Norges største og mest solide idrettslag. Hvordan lykkes de to fotballdirektørene med å skape vinnervilje og endring i en kultur som er like mannsdominert som den er konservativ?
12.50 Slik gjør vi det: Redaksjonelt event: Langt Igjen – Kim Riseth, sjefredaktør, Namdalsavisa
13.00 LUNSJ
13.45 Parallellsesjoner: 4 ulike spor
Innovasjon – Etikk – Kompetanse – Marked
Etikk – Slik blir du en kløpper på minnelig ordning. Lær systematisk etikkarbeid av tidligere sjefredaktør i VG, Bernt Olufsen
Kompetanse – Journalistikk mot 2020. Trønderske redaktører staker ut kursen - Erlend Hansen Juvik, leder Trøndelag Redaktørforening. Slik jobber Adressa med kompetanse - Ingeborg Volan, utviklingsredaktør
Innovasjon: Hva betyr kunnskapsstyrte data og GDPR for din bedrift? Pål Nedregotten, konserndirektør for innovasjon, forretningsutvikling og analyse Amedia, Marte Radman, Product Lead Privacy, Common Components Schibsted Products & Technology
Marked: Slik finner vi nye inntekter Audun Solberg, direktør avissalg VG, Espen Stensvold Rønning, Turleder & medierådgiver i Tur.digital og Chris Tallerås Steen salgsdirektør Aller/Dagbladet.
14.45 MBLs årsmøte
15.15 PAUSE
15.25 How much is 1 second? The FT story: using empowerment model and data to get to 1 million subscribers - Gadi Lahav, Head of Product Financial Times
15.45 Giæver & Joffen – Medieleder spesial: Trine Eilertsens metode, by mot land og bemanningsbyrå for NRK
Anders Giæver og Frithjof Jacobsen, VG.
Gjester: Gard Steiro, sjefredaktør i VG, Trine Eilertsen, politisk redaktør i Aftenposten og P3-sjef Camilla Bjørn
16.10 NRs landsmøte
16.45 SLUTT
18.30 Oppmøte resepsjonen/utenfor hotellet (Clarion Brattøra) for avgang til Adresseavisens jubileumsmiddag. Under middagen vil Den store journalistprisen og Flaviusprisen bli delt ut.
Onsdag 14. juni: Tech-seminar og workshop
Det går an å melde seg på kun tech-seminaret og workshopen. Les mer her.
09.00-10:30 – Hva skaper god utvikling av medieprodukter? Gadi Lahav (Financial Times)
10:40-12:00 – Teknobyen Trondheim møter mediebransjen:
1. Data, intelligens og kjærlighet: NTNUs nye lab for kunstig intelligens - professor Letizia Jaccheri
2. Fake news - slik tenker NTNU å bidra til bekjempelsen: professor Jon Atle Gulla
3. De nye narrativene - Fortellerformene som nå bryter gjennom + masterclass fra World VR Forum (mai 2017): professor Andrew Perkis
4. Å lykkes med de nye entreprenørene - mitt råd for at mediebransjen skal lykkes med disruptive start-up'er: Haakon Skar direktør, NTNU Accel
12.00 LUNSJ
13.00 Workshop - skap endring med designtenkning. Ta med deg en konkret problemstilling fra din organisasjon og få hjelp til å løse den av Justin Ferrell, fellowships director ved Stanford d.school. Les mer her. NB! Workshopen har eget påmeldingsskjema
15.30 SLUTT
Praktisk:
- Konferanseavgift Medieleder 2017/NRs vårmøte 13. juni: 2000 kr
- Kom-sammen-arrangement 12. juni: 600 kr
- Adresseavisens jubileumsmiddag 13. juni: 1500 kr
- Tech-seminar 14. juni kl 9-12: 500 kr
- Overnatting Clarion Hotel & Congress 1345 kr pr natt
- Workshop 14. juni kl 13: 850 kr.
Om innlederne
Justin Ferrell er tidligere Pulitzerpris-vinner og journalist i The Washington Post. Nå leder han fellowship-programmet ved Stanford d.school som er blant universitetets mest populære utdanningsprogrammer. De har fått stor oppmerksomhet og anerkjennelse for sin unike metodikk for designtenkning, innovasjon og kreativ utvikling. På Medieleder 2017 vil Justin Ferrell gi deltakerne noen gode verktøy for å skape endring i sin organisasjon.
Anki Gerhardsen er journalist og mediekritiker. Hun skriver fast i Medierevisjonen, Aftenpostens faste spalte for mediekritikk. I vinter har hun blant annet kritisert NRKs distriktssendinger for å være ”tomhet satt i system”.
Giæver og Joffen er podcasten til VG-kommentatorene Anders Giæver og Frithjof Jacobsen. Til Medieleder 2017 har de invitert aktuelle gjester – blant annet sin egen ferske sjefredaktør Gard Steiro.
Gadi Lahav er Head of product i FT.com, han kommer til Medieleder 2017 for å fortelle om interne utviklingsprosesser, hvordan de jobber og utfallene av utviklingsprosessene. Før Gadi kom til FT, var han Senior Product Manager på Amazon og VP Digital of Haaretz, Israels - et av Israels ledende mediehus. Financial Times er et av verdens ledende kommersielle mediehus, med 840 000 årlige abonnenter. I oktober 2016 lanserte FT sitt nye nettsted. Resultatet var økende engasjement med 20 prosent og med en avkastning på 50 prosent.