Til forsiden

Nettutgavene øker, papiropplaget faller

Mediehusenes nettutgaver vokser, mens papiropplaget faller. Utviklingen går i samme retning både nasjonalt lokalt, selv om fallet er langt mindre blant lokalavisene. Det viser opplags- og lesertallene som ble presentert i dag.

Først publisert

Nettutgavene som måles vokser med 5,5 prosent og de målte mobiltitlene vokser med hele 41 prosent, men det kjøpes fortsatt over 2 millioner eksemplarer av avisenes papirutgaver.

Samlet sett styrker de fleste mediehusene sin markedsposisjon. Totalt falt avisopplaget i 2013 med 4,4 prosent, mens lesertallet falt med 3,7 prosent.

Les mer her.

Opplagsfallet for lokalavisene er langt mindre, og her øker også en tredel av avisene papiropplaget. Samlet sett går lokalavisopplaget ned 0,8 prosent. Les mer her.

Mediebedriftene åpner for at det etableres en ny tellemodell fra neste år. Flere har vært kritiske til dagens tellemåte. Lengst har Torry Pedersen i VG gått.

Her er opplagstallene for 2013.

Her er lesertallene for avis og nett.

Her er lesertallene for avis, nett og mobil.

Her er presentasjonen fra Mediebedriftenes pressekonferanse tirsdag 25.2.

Trenger du rådgivning?

Kontakt oss på telefon eller e-post

Kontakt oss
Reidun Kjelling NybøReidun Kjelling Nybø

Vi er tilgjengelige via hotline 24/7 for alle medlemmer

Utforsk ressursene

Let i NRs veiledere, domsarkiv, rapporter, kursopptak og spørsmål & svar

Trykk Enter for å søke..

Se alle ressurser

Til forsiden

Til forsiden

Designet og utviklet av Kult Byrå