Norsk digital dominans i London
På Digital Media Europe i London denne uka var det norsk dominans - både når det gjaldt deltakere og prisvinnere.
Først publisert
15 medlemmer fra Oslo Redaktørforening deltok denne uka på Digital Media Europe i London. Dette var årets studietur i regi av Oslo Redaktørforening. Mange av deltakerne var med på et kombi-opplegg i regi av Mediebedriftenes Landsforening som medførte både deltakelse på deler av konferansen, men også en rekke bedriftsbesøk i London - blant annet til Financial Times og Planet Ivy samt møte med mobilekspert Helen Keegen.
På konferansen Digital Media Europe var Norge det landet som var representert med flest deltakere. Det var også en norsk innleder - digital direktør i Amedia, Ben Christensen innledet mandag med å fortelle om Amedias viktigste digitale prioriteringer akkurat nå. Her kan du se Christensens presentasjon.
Her kan du lese twitterfeed fra konferansen.
Tirsdag kveld ble European Digital Media Awards delt ut. Og for andre år på rad stakk VG av med flest priser. Dekningen av sjakk-VM fikk pris for beste leserengasjement, og godt.no vant prisen for beste fremragende nye prosjekt. I tillegg fikk VG spesiell omtale av Soria Moria-prosjektet og for tabletutgavenVG+.
Dagbladets Null CTR-prosjekt fikk prisen for beste datavisualiseringsprosjekt. Sist helg fikk prosjektet SKUP-prisen sammen med BT.
VGs dekning av Sjakk-VM vant prisen for Best Reader Engagement, og VGs godt.no vant prisen for Best Outstanding New Project.
Aftenposten fikk spesiell omtale for Norges rikdom i klassen for beste leserengasjement.
Kristin Steien Bratlie og Reidar Kristiansen fra Mentor Medier og Randi Øgrey fra MBL på omvisning med Lisa Mcleod i Financial Times.