NRK-sjef årets kvinnelige medieleder
Vibeke Furst Haugen, direktør for Marienlyst-divisjonen i NRK, er kåret til årets kvinnelig medieleder av Medienettverket.
Først publisert
Torsdag ble Susanne Kaluza, redaktør i Egmont Publishing med ansvar for Kvinneguiden.no.
I juryens begrunnelse står det at Furst Haugen beskrives som en vennlig, tydelig og tilgjengelig leder. Hun evner å motivere sine medarbeidere gjennom en løsningsorientert og rosende lederstil. Hun leder over 800 ansatte og har en av Norges største og viktigste innholdsjobber, med intens konkurranse fra store globale aktører. NRK må tåle en sammenligning med innholdsleverandører fra hele verden, som New York, London, Hollywood eller Bollywood.
Juryen beskriver Furst Haugen som drivende dyktig til å formidle og omdanne strategier til handlingsplaner som er håndgripelige og forståelige. Hun involverer bredt i prosessene og lar folk slippe til med sine ambisjoner og ser mulighetene. Hun balanserer krav til stramme budsjetter, og nyskapning og innovasjon på en forbilledlig måte - hun evner å skape rom til gale ideer og tørr å teste nye ting. Hun er faglig sterk, og meget kvalitetsbevisst på vegne av seg selv og sine kollegaer.
Juryen fremhever at hun har gjennomført større omstillingsprosesser, samtidig som hun har beholdt utviklingstakten.
Prisen ble delt ut av Berit Svendsen, som er konserndirektør i Telenor og administrerende direktør i Telenor Norge, på Medienettverkets høstseminar på Holmen Fjordhotell.
Medienettverket som står bak den årlige kåringen av årets kvinnelige medieleder og årets talent, er et nettverk og forum for faglig påfyll for kvinnelige medieledere og kvinner med lederambisjoner.
I juryens begrunnelse for tildelingen av prisen for årets talent til Susanne Kaluza heter det at "Kaluza er en synlig redaktørprofil, som med tyngde har gjennomført en solid snuoperasjon av den redaksjonelle profilen til Kvinneguiden. Hun har tatt strategiske viktige grep, og holdt fast ved disse på tross av en åpenbar negativ effekt på antall sidevisninger. Som resultat har Kvinneguiden i perioden økt antall lesere, lesetid og brukere av forumet, og kan også så langt i år vise til god inntektsvekst mot fjoråret."
Juryen for årets kvinnelige medieleder har bestått av Victoria Schultz, Drammens Tidende/Amedia (leder), Egil Sundvor, NRK, Tove Nedreberg, Adresseavisen, Lillian Vatnøy, TV 2 og Ole Werring, Tun Media.
Prisen for årets talent ble delt ut av Lena K. Samuelsson, Executive Vice President Communications & CSR i Schibsted, på Medienettverkets høstseminar på Holmen Fjordhotell torsdag.
Juryen for årets talent har bestått av Hodejeger Trine-Lise Jagge i Dynamic People (juryleder), distriktsdirektør Grethe Gynnild-Johnsen i NRK, daglig leder datterselskap Budstikka, Mari Espelin, ansvarlig redaktør Per Valebrokk i E24, produktdirektør Børrea Schau-Larsen og redaktør Mari Midtstigen i Foreldre og Barn.