Spørrende til nye produktplasseringsregler
Norsk Redaktørforening stiller spørsmål ved et forslag fra EU-kommisjonen om nye regler for produktplassering i fjernsynssendinger.
Først publisert
Det er i utkastet til et nytt direktiv om såkalte audiovisuelle medietjenester (AMT-direktivet) at EU-kommisjonene foreslår å speilvende dagens produktplasseringsregler. I dag er det slik at kringkstingsloven spesifiserer i hvilke programtyper det er anledning til å produktplassere, og at utgangspunktet er forbud:
Produktplassering i kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester er forbudt med de unntak som følger av tredje ledd.
Med produktplassering menes at en vare, tjeneste eller et varemerke inngår i, eller vises til i et program mot betaling eller liknende vederlag for direkte eller indirekte å fremme varer, tjenester eller omdømmet til en fysisk eller juridisk person. Gratis levering av varer eller tjenester som ikke har en betydelig verdi regnes ikke som produktplassering.
På de vilkår som fremgår av § 3-7 skal produktplassering være tillatt i fjernsyn og audiovisuelle bestillingstjenester i filmer, fiksjonsbaserte serier, sportsprogrammer og lette underholdningsprogrammer med unntak av programmer som er særlig rettet mot barn.
I EU-kommisjonens forslag til nytt direktiv er avgrensninger gjort negativ, og lyder slik i den svenske versjonen:
2. Produktplacering ska tillåtas i alla audiovisuella medietjänster, utom i nyhets- och samhällsprogram, program om konsumentfrågor, religionsprogram och program där barn utgör en betydande del av tittarna.
"Det er litt uklart for oss hvilke praktiske konsekvenser en slik omlegging vil få. Vi forutsetter imidlertid at det som er de journalistiske medienes kjernevirksomhet fortsatt vil være vernet mot produktplassering", skriver NR i sin høringsuttalelse, som du kan lese her.