Stabil tillit til norske medier
Tilliten til norske medier øker litt fra i fjor, viser Arendalsukas tillitsbarometer. Men noen grupper skiller seg ut med lavere tillit til de redaktørstyrte mediene – blant annet unge menn og Frp-velgere.

Sist oppdatert
Først publisert
Torsdag 14. august ble årets tillitsundersøkelse presentert og diskutert på Arendalsuka. Siden 2018 har Respons Analyse gjennomført tillitsundersøkelsen på oppdrag fra Arendalsuka.
Et representativt utvalg på 1000 personer har svart på undersøkelsen.
Tilliten er stabilt høy til både regjeringen, Stortinget og norske ideelle organisasjoner. Det gjelder også tilliten til redaktørstyrte medier. Fra 2024 til 2025 økte tillitscoren til mediene med ett prosentpoeng. I 2024 var det 59 prosent som ga mediene en score på 6 eller mer (på en skala fra 0 til ti), mens tilsvarende tall i 2025 var 60 prosent av befolkningen. Undersøkelsen viser at det er en viss forskjell mellom kvinner og menn på dette spørsmålet: 63 prosent av norske kvinner har tillit til mediene, mens mennene ligger noe lavere med 58 prosent.
Blant unge mellom 18 og 29 år er forskjellen enda større.
NRs generalsekretær Reidun Kjelling Nybø mener det er gledelig at tilliten til de redaktørstyrte mediene er stabilt høy i befolkningen.
- Det er litt urovekkende at unge menn har så mye lavere tillit til mediene enn gjennomsnittet. Samtidig tror jeg ikke vi i for stor grad skal problematisere at noen er kritiske til de etablerte mediene. Men vi som jobber i mediebransjen må være på offensiven og stadig fornye og forbedre oss dersom vi skal beholde en så høy tillit i et så fragmentert medie- og informasjonslandskap som det vi nå lever i, sier Nybø.
Veslemøy Østrem, sjefredaktør i Altinget ledet sesjonen der disse deltok: stortingspresident Masud Gharahkhani, politisk redaktør Anne Ekornholmen i Nationen, KRFU-leder Hadle Bjuland, stortingsrepresentant Lan Marie Nguyen Berg (MDG) og kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen (NRK).
Se opptak fra sesjonen der tillitsundersøkelsen ble lagt fram torsdag.