Støtter liberalisering av kringkastingsloven
Norsk Redaktørforening støtter Kulturdepartementets forslag til endringer i reklame- og sponsereglene i kringkastingsloven og forskriften.
Først publisert
15. desember 2015 sendte Kulturdepartementet ut forslag til endring i lov og forskrift om kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester.
NR gir full tilslutning til departementets forslag om å åpne for nye reklameteknikker, i form av delt skjerm og virtuell reklame.
"Vi er enig i at det er en fordel for publikum at man kan følge en pågående sending selv om det vises reklame, men kan ikke se at teknikken nødvendigvis bare skal tillates ved direktesendinger" skriver redaktørforeningen i sin høringsuttalelse.
NR er imidlertid sterkt opptatt av å opprettholde et tydelig skille mellom reklamen og programmet, men forutsetter at aktørene selv er nøye med at reklamen enten ved dens form/innhold i seg selv skiller seg klart fra programmet, eller ved skillemarkering, merking eller på annen måte sørger for at skillet opprettholdes.