Vil hedre kvinnelige ledere med suksess
Medienettverket, forum for kvinner i ledelse, har kickstartet jakten på Årets kvinnelige medieleder og Årets talent. Nå skal bransjen scannes for gode kandidater!
Først publisert
Medienettverket skal igjen kåre årets kvinnelige medieleder og årets kvinnelige talent.
- Vi må løfte og vise frem dyktige kvinner. Derfor er disse prisene viktige, sier Linn de Lange, leder i Medienettverket.
– Selv om vi ideelt sett hadde ønsket å dele ut priser til dyktige ledere uavhengig av kjønn, ser vi fortsatt behovet for en slik segmentering ettersom kjønnsfordelingen i lederstillinger er såpass skjev. Når det er sagt, er dette en kåring som først og fremst holder ledelse i fokus.
Victoria C. Schultz, konserndirektør i Amedia, er ansvarlig for kåringen av årets leder. Hun mener det fortsatt er viktig å sette kvinnelig lederskap på agendaen.
- Vi må synliggjøre de flinke damene der ute for å gjøre toppledere og styrer oppmerksomme på dem. Samtidig håper vi at dette bidrar til å inspirere yngre damer til å påta seg lederoppgaver. Så er dette, for meg personlig, en veldig interessant oppgave, for du blir kjent med nye navn i bransjen og får et veldig godt innblikk i hvordan kandidatene utøver sitt lederskap, sier juryleder Victoria C. Schultz.
Juryen leter etter dyktige kandidater som over tid leverer resultater redaksjonelt, økonomisk eller markedsmessig, og som utøver godt lederskap på alle nivåer.
- Så er det viktig at de fremmer mangfold i sitt lederskap og drar andre kvinner med seg, sier Schultz.
I fjor vant Vibeke Furst Haugen, direktør for Marienlyst-divisjonen i NRK. Hun leder over 800 ansatte og fikk prisen for sitt løsningsorienterte og rosende lederskap og sin forbilledlige måte å gjennomføre omstillingsprosesser samtidig som hun har beholdt utviklingstakten.
Trine- Lise Jagge, hodejeger i Dynamic People, skal jakte de unge talentene.
- Jeg brenner for å få flere kvinner inn i lederstillinger; identifisere, løfte opp og frem dyktige kvinner som ønsker seg inn i lederposisjon. Det er fortsatt altfor få kvinnelige søkere til lederstillinger generelt. Jeg tror det er mange som rett og slett ikke søker fordi de ikke tror de er gode nok. Jeg har sittet i juryen i 4 år og er på mitt andre år som juryleder. Vi vet at det finnes mange dyktige kvinner i mediebransjen som skaper resultater og utviser gode lederegenskaper, sier Jagge, som er særlig opptatt av de unge kvinnene.
- De som går med en drøm om å bli leder, ledertalenter som vil gjøre en strålende innsats bare de får og griper sjansen. Dersom jobben vi gjør i Medienettverket med kåringen av «årets talent» kan bidra til at flere kvinner tar steget opp i lederposisjoner, har jeg vært med på å gjøre en forskjell.
Juryen ser etter kvinnelige ledertalenter som har utmerket seg journalistisk, kommersielt eller administrativt.
- Vi vil finne de vi mener har evnene til å gå hele veien til topplederjobbene. Mediebransjen er i en enorm transformasjon, og vi jakter på de som kan lede inn i fremtiden. Disse talentene bør mediebransjen være ekstra oppmerksomme på og løfte frem, sier Trine-Lise Jagge.
I fjor gikk prisen til Susanne Kaluza, redaktør i Egmont Publishing med ansvar for Kvinneguiden.no, som av juryen ble beskrevet som en tydelig leder og et inspirerende forbilde. Kaluza ble også rost for å utvise samfunnsansvar og – engasjement, og at hun tenker nytt i samspillet mellom tradisjonelle og nye medier.
Prisene skal i år deles ut på Medienettverkets høstseminar på MESH 22. september 2016.
Om prisen «Årets medieleder»
Prisen går til en kvinne som har markert seg særlig som leder og kan vise til oppnådde resultater. Hvilke redaksjonelle, markedsmessige eller økonomiske resultater har kandidater oppnådd?
I tillegg skal vinneren fremstå som et forbilde for andre kvinnelige medieledere og bør ha bidratt aktivt til å fremme kvinnelig lederskap i bransjen. Hvordan har kandidaten bidratt til å fremme andre kvinnelige ledere/lederskap.
Om prisen «Årets talent»
Prisen «Årets talent» deles ut en gang årlig av Medienettverket, forum for kvinner i ledelse.
Prisen skal tildeles en kvinne på maks 35 år som viser stort ledertalent i en mediebedrift i Norge.
Prisvinneren skal ha oppnådd påviselige resultater (f.eks. journalistisk, markedsmessig, organisasjonsmessig, med nyskapning, renomméskapning etc.).
Prisvinneren bør gjennom sitt virke framstå som et forbilde for andre kvinner som ønsker å bli leder i en mediebedrift.
SLIK NOMINERES KANDIDATER:
Gå inn her og følg lenken til skjemaet for forslag til kandidater.
Her er årets juryer:
Årets medieleder:
Juryleder: Victoria Schultz, Amedia
Ole Werring, Tun Media
Annika Biørnstad, NRK
Vibeke Holth, Kapital
Tove Nedreberg, Adressa
Årets talent:
Juryleder: Trine-Lise Jagge, Dynamic People
Grethe Gynnild-Johnsen, NRK
Mari Midtstigen, Egmont
Pål Nedregotten, Amedia
Jane Throndsen, VG
Medienettverket er et nettverk for kvinner i ledende stillinger, formålet er at det skal være et forum for faglig påfyll med debatter og seminarer for kvinnelige ledere i medier, og for de som ønsker å ta slikt lederansvar.