Til forsiden

Hva er minnelig ordning?

Systemet med minnelig ordning er beskrevet i PFUs vedtekter § 5, fjerde og femte ledd, og går ut på at klager og innklaget redaksjon sammen kommer fram til en løsning.

Sist oppdatert

Kontakten om en mulig løsning foregår FØR klagen går til behandling i Pressens Faglige Utvalg:

«Innen én uke skal innklaget part gi beskjed om hvorvidt man har satt i gang forsøk på å finne en minnelig løsning. Så snart en slik løsning foreligger, skal sekretariatet ha beskjed.

Der minnelig ordning ikke er oppnådd, har innklaget part vanligvis én ukes frist til å svare på innsendt klage. Klager får deretter én uke til eventuelle bemerkninger og innklaget medium har én ukes frist til å levere sitt endelige svar.»

Ytterligere forklaringer på fremgangsmåten er beskrevet i retningslinjene for saksbehandlingen i PFUs sekretariat, punkt 1):

«Når sekretariatet sender klagen direkte til publikasjonen/mediet, blir publikasjonen/mediet oppfordret til å forsøke å komme frem til en minnelig ordning med klageren, slik vedtektene forutsetter.

Her finner du utførlige råd om hvordan du kan gå fram for å finne løsninger når mediet blir klaget inn til PFU og/eller har gjort feil.

Trenger du rådgivning?

Kontakt oss på telefon eller e-post

Kontakt oss
Reidun Kjelling NybøReidun Kjelling Nybø

Vi er tilgjengelige via hotline 24/7 for alle medlemmer

Utforsk ressursene

Let i NRs veiledere, domsarkiv, rapporter, kursopptak og spørsmål & svar

Trykk Enter for å søke..

Se alle ressurser

Til forsiden

Til forsiden

Designet og utviklet av Kult Byrå